Nanga Ukum Iban

15 augustus 2019 - Batang Ai, Maleisië

Vanwege de slechte wifi kunnen we onze verhalen van Batang  Ai nu pas posten. Deze blog gaat over wat we hebben meegemaakt op woensdag 14 augustus.

Vandaag was de eerste dag dat we mochten uitslapen, de wake-up call ging pas om 7:45! We vertrokken namelijk pas om 9:15 richting de Nanga Ukum Iban stam. Maar anderhalf uur was eigenlijk te lang om op te staan en te ontbijten. Vanwege het gebrek aan WiFi was iedereen een stuk sneller! Om bij de stam te komen moesten we in smalle bootjes stappen waar je maar met z’n vieren achter elkaar kan zitten. Na een boottocht van 40 minuten kwamen we aan bij de stam. Hier werden we vriendelijk ontvangen met een welkomstlied en naar het ‘Long House’ gebracht waar de stam verblijft. Een Long House bestaat uit een hele lange woonkamer wat je als een soort gang kan zien met, in dit geval, ongeveer 30 verschillende kamers. In elke kamer woont een gezin die ongeveer uit 10 mensen bestaat. Na een rondleiding door het hele huis waarbij we ook allerlei souvenirs konden kopen kwam er een optreden van de meest ervaren dansers van de hele stam. Hierbij werd ook een bijzondere soort whisky genuttigd door de stam en door sommige groepsleden (om 12:00!!!!) Hierna werd onze hele groep ook uitgenodigd om mee te dansen. Eerst mochten de vrouwen samen met de vrouwelijke stamleden een sierlijke Maleisische dans vertonen. Vervolgens waren de mannen aan de beurt om hun danskunsten te laten zien. Hier zal ik verder geen uitspraken over doen. Na deze intensieve lichaamsbeweging werden er cadeaus uitgedeeld. Onze reisleider had wat lekkers meegenomen voor de stam als dank voor hun gastvrijheid, en deze werden aan de kinderen uitgedeeld. Daarna mochten wij ook onze buik vullen met een Maleisische lunch gemaakt door onze buschauffeur en een aantal stamleden. Na de lunch werden onze jachtkunsten getest, we mochten met een echte blaaspijp proberen een schietschijf te raken. Na al deze inspannende activiteiten en vele indrukken namen we afscheid van de stam en stapten we weer in de bootjes terug naar het resort. Hier kregen we even de tijd om bij te komen. Maar we hadden natuurlijk nog niet genoeg gehad van het zwoegen in de hitte. Om 17:00 begonnen we aan de Canopy Walk waar we een stuk door de jungle gingen lopen op zoek naar nog meer mooie natuur. Het was maar een korte tocht van een uur maar we kwamen wel over een houten loopbrug die aan touwen hing. Dit was voor sommige mensen een erg spannende ervaring. Savonds hebben we gegeten in het resort en de dag relax afgesloten.

Martijn

1. Joke:
    Wat een spannende verhalen
    Zeker wel heel indrukwekkend en gezellig maar daar ben je ook voor gegaan ik hoop dat je ook nog wat tijd hebt om te relaxen geniet er van
  2. Maria:
    15 augustus 2019
    Jullie zijn echt wel in de binnenlanden van Borneo en hebben ervaren hoe de mensen daar leven! Het was vast spannend en bij de klim ook wel afzien! Echt iets heel anders dan wat je gewend bent!
  3. L.jansen:
    15 augustus 2019
    Heb je de schietschijf geraakt Martijn? Dat zal wel niet gemakkelijk zijn geweest. Het is wel weer eens iets anders dan darts.