Resort Damai Beach

16 augustus 2019 - Damai Beach, Maleisië

Vandaag, Vrijdag 16 augustus , alweer de laatste dag op Borneo. Wakker worden met zon, na de regen van gisteren. Het ontbijt was uitstekend ruime keus, zelfs wafels werden gebakken. De onvermoeibaren gingen om 10uur een hike van 5km maken in de jungle. Dit was een select groepje van 14, waaronder de hele familie Jansen. Bij de ingang van de jungle aangekomen bleek dat 55plussers de trail gratis mochten doen Rina en ik en 2 andere die hards mochten dit, zoveel ouderen gaan deze hike niet lopen . Het is een klim naar de waterval bij een vochtigheidsgraad van boven de 100% en temperatuur van ruim boven de dertig graden Het hoge aanvangs tempo werd sommigen teveel , maar vol overgave werd de tocht voortgezet, klimmend over rotsen , boomstammen en touwbruggen. Drink pauzes waren hard nodig. Twee flessen water de man gingen er doorheen.
De waterval bleek door de droogte een watervalletje. De top van de hike was na 1,5 uur bereikt. De afdaling naar het dal werd ingezet. Soms glijdend over bladeren , springend over boomstronken , gelukkig waren er touwen om aan vast te houden. De afdaling ging snel zodat we na ruim 2 uur weer in het resort aankwamen, kletsnat van het zweet.
In de hotelkamer konden we onze shirts en broeken uitwringen. Onderweg nog wel een zilver aapje gespot, zodat we voldaan konden gaan zwemmen.
Om 16uur gingen we met de hele groep op een boot om neusapen, rivier dolfijnen en krokodillen te spotten. We vertrokken met volle zon maar na een uur varen werd het steeds donkerder en begon het te regenen en onweren. Gelukkig zaten we redelijk droog op de boot. De captain legde de boot regelmatig stil om dolfijnen te vinden, maar helaas. Wel zagen we terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam een neusaap slingeren tussen de bomen.  Inmiddels was het donker geworden. De hemel werd regelmatig verlicht door de bliksem. We werden plotseling verrast door een paar oplichtende ogen van een .... heuse krokodil. We konden de krokodil zien zwemmen in de bliksem. Verderop zagen we nog een krokodil. Sommige beweerden dat ze er 6 hadden gezien. De vuurvliegjes, vermeld inde brochure van deze trip, waren weggespoeld door de regen, helaas . De oogst van de trip : verschillende krokodillen en een neusaap en een uurtje eerder weer in het hotel dan gepland.
Morgen vliegen we weer heel vroeg naar het vasteland van Maleisië.
Guido

IMG-20190816-WA0093IMG-20190816-WA0009IMG-20190816-WA0099

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    16 augustus 2019
    Dat was een leuk dagje dus😀
  2. Jeroen:
    16 augustus 2019
    Wat een leuke en avontuurlijke vakantie maken jullie mee in Maleisië en Borneo. Ben benieuwd wat jullie nog in Maleisië zullen gaan meemaken. I.i.g. have fun.
  3. L.jansen:
    17 augustus 2019
    De hele familie Jansen had dus een goede conditie. Leuk dat jullie nu eens krokodillen en neusapen in de natuur hebben gezien.
  4. Maria:
    17 augustus 2019
    Knap hoor, die hike! Met een geweldige beloning als je al die dieren te zien krijgt. Niet bang geweest met dat onweer tijdens de vaartocht?