Tempeldag

20 augustus 2019 - George Town, Maleisië

Dinsdag 20 augustus

Onze dinsdag begon midden in de Lovelane, het straatje van Georgetown waar veel barretjes zich bevinden. We waren namelijk op maandag na het eten nog even op zoek gegaan naar een leuk café met alle jeugd. Een van de jongens was om 00:00 jarig dus dit moest gevierd worden. We mochten onze eigen muziek draaien over de speakers, wat veel (Nederlandse) meezingers werden. Om 12 uur hebben we happy birthday gedraaid en gezongen, waarna iedereen zijn bier op dronk en naar het hotel ging, want de wake up call ging weer om 7 uur.

Goed nieuws voor al onze lezers. Martijn voelde zich weer goed dus hij vandaag weer met ons meegegaan.

Om half 9 gingen we op pad voor een stadstour door Georgetown. De bus bracht ons voor de eerste stop naar een punt waar zich twee tempels bevonden; aan de ene kant van de straat een Thaise tempel en aan de andere kant een Birmese tempel. De Thaise kwam ons bekend voor van 4 jaar geleden met een grote liggende Buddha. Zoals gebruikelijk in de tempels hier moest je je schoenen uitdoen bij het betreden ervan. Gelukkig stonden ze er nog toen we de tempel uit gingen want getuige Opsporing Verzocht briefjes met verschillende foto's van schoenendieven bij de uitgang is dat geen vanzelfsprekendheid. Hierna bezochten we aan de overkant van de straat de uit meerdere kleine tempeltjes bestaande Birmese tempel. Het was echter nog niet voorbij met de tempels voor vandaag, want de volgende stop was een mega tempelcomplex, waar we zelfs met een soort ski lift naar boven werden gebracht. Vanaf daar konden we verschillende Chinese, Thaise en Birmese tempels bezoeken en ook de dieren, die je geboortejaar vertegenwoordigen, zien. Deze dieren staan vervolgens voor de verschillende karaktertrekken die iemand geboren in het jaar van het betreffende dier zou hebben. Met de positieve karaktertrekken waren de meeste mensen het wel eens, maar de negatieve werden zeer in twijfel getrokken. Letterlijk hoogtepunt van dit complex was de pagode, vanaf waar je een fantastisch uitzicht had over zowel het hele tempelcomplex als de stad Georgetown. Omdat we toch al trappen hadden gelopen in de pagode besloten we om ook weer sportief helemaal naar beneden te lopen ipv de lift te pakken. Bezweet maar met mooie plaatjes kwamen we uiteindelijk weer aan bij de bus.

Voordat we naar de derde echte stop reden was er eerst nog een fotostop bij het Cornwallis Fort, waar een Engelsman de eerste haven van Penang had aangelegd en waar voor aan het water nu nog de Navy basis van Maleisië is gevestigd. Het Fort was verder niet bijzonder dus na 1 foto konden we snel weer de gekoelde bus in.

Onze derde bestemming was Chew Clan Jetty. Deze bevolking zou het "arme" deel van de clan zijn en woont aan het water, tegenover de haven. Echter zagen de huisjes er redelijk goed uit en hadden de meesten ook een tv, de stank die er hing was wel wat minder. De mensen hier zijn ook goed ingespeeld op het toerisme, omdat ze vrijwel allemaal een winkeltje met allerlei spullen voor hun huis hadden staan. Vanuit hier liepen we meer de stad in naar het Khoo Kongsi Clan huis. Dit is het rijke deel van de clan. In en rondom dit huis is onder andere de film Anna and the King opgenomen. Hierna werden sommige groepsgenoten met riksja's naar het hotel gebracht. Gelukkig hadden wij al aangegeven dat we in de koele bus terug wilden.

Eenmaal bij het hotel aangekomen was het al kwart over 2 en had iedereen honger. We besloten met zn 8e naar de Lovelane te lopen waar we de vorige avond de barretjes hadden gezien. Bij een Mexicaans restaurant met de leuke naam Holly Guacamole hebben we lekker geluncht. Hierna is iedereen snel het zwembad ingedoken.
Tom en ik besloten deze avond samen op pad te gaan. We zijn langs verschillende street art schilderingen gelopen, want die zitten er hier veel op de muren, en hebben veel streetfood gezien bij Little India. Uiteindelijk zijn we toch geen streetfood gaan eten maar gevallen voor de westerse pizza en pasta. Deze waren wel heel lekker. Om 22:00 zijn we nog met de hele groep de kroeg ingegaan om de verjaardag van Niek (nog een keer) te vieren. Deze keer met taart.

Morgen gaan we met de boot naar, helaas al onze eindbestemming, Langkawi.

Sanne en Tom

20190820_19363620190820_13204920190820_12491220190820_11215920190820_11120920190820_090836

1. Greetje:
    20 augustus 2019
    Geniet nog van de laatste dagen.
  2. L.jansen:
    20 augustus 2019
    Wat een leuk straatje met al die paraplu;s en zeer interessante tempels!!
  3. Petra:
    21 augustus 2019
    Wow wat een leuke dagen👍nog veel plezier de laatste dagen
  4. Maria:
    22 augustus 2019
    Mooie foto’s hebben jullie gemaakt! Nu nog even bijkomen van een supervakantie voordat je weer huiswaarts moet!