Hike door Bako national park

12 augustus 2019 - Kuching, Maleisië

Vandaag vertrokken we na een heerlijk ontbijt om 8 uur naar Bako national park in de hoop Neusapen te zien. Het was slechts 20 minuten rijden en met het mooie weer hadden we er allemaal zin in. Dit natuurpark is alleen per boot bereikbaar en ivm krokodillen moesten we onze handen binnenboord houden. Aankomen met de boot bij de ingang van het park voelde als aankomen bij expeditie Robinson. Het laatste stukje moesten we toch echt door het water lopen.
Eenmaal in het park zagen we al snel een Neusaap hoog in de boom zitten. Volgens de gids noemen de Maleisiërs deze Hollanders ivm de oranje kleur en de grote neus. Nadat hij ons meermalen op groene giftige slangen had gewezen die zich onopvallend schuil hielden op takken, en op het blad dat we moesten openbreken en op de beet smeren als we zouden worden gebeten, durfde ik geen tak meer vast te pakken.
Tijdens de hike hebben we ook de “zilveraapjes” ( silverleaf monkey) zelfs met een baby aapje die oranje zijn, gezien. Ook de vliegende eekhoorn hebben we aan bomen zien hangen, we hebben hem niet zien vliegen (Haha), en natuurlijk zagen we het wilde zwijn. De trail was best intensief met klimmen en klauteren over rotsen en boomwortels, en met een hoge luchtvochtigheid waren we allemaal binnen notime bezweet. Moe, bezweet maar voldaan kwamen we weer bij het strand aan. Vandaar gingen we per boot nog naar bijzondere rotsen kijken o.a. in de vorm van een Cobra en zeepaardje.
De liefhebbers konden op het strandje nog een hoge rots beklimmen, wat natuurlijk de hele familie heeft gedaan. Daarna kregen we een lokale lunch en gingen we met de bootjes weer op weg naar de bus. Op de heenweg moesten we nog zwemvesten aan, op de terugweg was het ineens niet meer nodig Haha. Een van de twee bootjes viel uit en moest bijna op sleeptouw worden genomen, maar gelukkig heeft deze het op eigen kracht toch nog bereikt.
Bij thuiskomt in het hotel is ieder  zijn gang gegaan, zwemmen, douchen, Kuching verkennen.
In de avond hebben wij  na een voor mij pittige maaltijd over de boulevard gelopen en little India.
Het blijft opletten bij het oversteken met die auto’s die van links komen ipv van rechts
Wat me opvalt is dat je hier geen enkele buggy of kinderwagen ziet. Kinderen worden gedragen of lopen zelf.
Morgen vertrekken we om 8 uur naar de  Orang-oetans.

Rina

1. Petra:
    12 augustus 2019
    Leuke spannende dag zo te lezen👍
  2. Greetje:
    Gaaf hoor... neus apen.
    Die wandeling lijkt me ook wel spannend.
    Ik zou t zelfde hebben. Geen boom meer aanraken... haha.
    Geniet ervan. Morgen vast weer een topdag. Stiekem ben ik al een beetje jaloers.
  3. Jeroen:
    12 augustus 2019
    Jullie maken weer volop avonturen mee daar in zuid Oost Azië. En wij genieten er volop van mee alsof we er zelf bij zijn.👌
  4. Maria:
    13 augustus 2019
    Wat een avontuur daar in de jungle in Borneo! En dan ook nog “landgenoten” tegenkomen! Vast heel onverwacht allemaal! Als je er maar niet van gaat “dromen”!
  5. L.jansen:
    14 augustus 2019
    Wat een spannende avonturen beleven jullie!! Morgen de orang -oetangs !!!
  6. Ton DUK:
    15 augustus 2019
    Idd de Monyet Belanda ..de Nederlandse Aap :)